Thursday 3 January 2013

Dunia Baru Hidupku

Alhamdulillah...Sepanjang kehamilanku xdela perkara2 benda x elok jadi..Alahan???Huhuhu memang aku alami alahan yg kira sederhana la..x truk mana..Morning Sickness mmg aku alami..Bangun tdo je kompom g blik air..tp sari dlm skali dua je muntah2..Tp yg x thnnye aku mmg x leh bau lgsg bau mane2 msakan..bkn aku nk mntah,tp aku jd sgt pale giler2..wlpn time2 Hubby just grg nugget je..huhu..kira mmg x bape nk brasap la dpur kitorg time2..kne lg mmg aku x bape nk jamah nasi..mmg x slera lgsung..Hmm dlm sbln bleh kira bape kali aku jmah ns..2 pn ciput je..besa aku alas prut ngn buah2 jela..xpn 'Maggie' la hidangan rutin aku..hehehe..
Alahan aku nie kira berlarutan smpi usia kndungan masuk 5 bln la..dh 5 bln br selera aku kmbali normal..cuma x bestnya HB aku rndah ah..pnah dpt bwh 9..huhuhu..Doc pn apelg bg ah mkn acid folic,B cmplx n iron tblet bnyk2..aku klu bab mkn ubt nie mmg ssh skit nk msuk tkak..aku pn nek heran sbb ape..huhu...Last doc suggest mkn mknn yg bnyk kndungan zat besi..so Alhamdulillah aku amalkan minum Jus Jambu Batu (Pink Guava) n Jus Blimbing Tiap2 ari..Alhamdulillah HB dh normal..dh jd 12 ke atas..cuma tekanan darah aku je still rendah..org ckp besala time pegnan drh rndh..cz body kt nk pump oksgen utk kt ngn baby skali kn...
Hmm pengalaman pegnan mmg indah skali..x mampu nk ungkap ngn kata2..x caya, try tnya kaum ibu kt luar sn..Wlpn hakikatnya org len tgk kt cam ssh bnor nk bw dri..yeala mane larat nk bawa baby dlm kndungn ke sn ke mari..9 bln plak2..bknnye time 2 kt leh ltak baby kt luar pn klu ltih..nk x nak kt kne usung gak kemana kt g..nk mandi..makan..jejalan..tidur..smua kt kne bawa dia skali..smpi tahap kaki kt akn kejang n membengkak mcm bola..huhuhu...Tp seorg ibu x pnah nk mngeluh pn..dia mrasa lg bangga n bahagia dgn keadaanya skrg..Besarnya pengorbanan seorang ISTERI & IBU...
Sepanjang pengalaman Pegnen nie aku pn xdela nk mengidam sgt..sesekali je tringin nk mkn sesuatu..2 pn sbb trtgk ikln kt Tv or ape2 ke..hehehe..Xdela ngidam smpi ssh Hubby nk cr bnda2..Alhamdulillah...Berat pn xla naik sgt..Sblm Pegnent brt dlm 47kg..Smpila 9bln just naik 11 kg je..so kira max weight dlm 58kg je..hehehe..
Hmm pas2 msing2 excited nk tau jntina baby kn..But aku dlu scan smpi 9 bln pn x tau jntina lg..mcm pemalu je anak aku nie yea..hehehe..x kshla jntina Boboy or Gegirl..Janji Baby kt sht walafiat...Amin..
So..jom kt kongsi peringkat2 kehamilan yang korang kne tahu... 


1 Bulan

 Fetal development diagram - one month 
Bayi anda ialah embrio yang terdiri daripada dua lapisan sel, yang kemudiannya akan berkembang menjadi organ-organ dan bahagian-bahagian badan

2 Bulan

Fetal development diagram - two months
Ketika ini, saiz bayi anda kira-kira sebesar sebiji kacang merah dan dia sentiasa bergerak. Jari-jari tangannya telah terbentuk tetapi sedikit berselaput

3 Bulan
Fetal development diagram - three months 
Ketika ini, kepanjangan bayi anda sekitar 7sm hingga 8sm (3in) dan beratnya lebih kurang setengah biji pisang. Dia sudah mempunyai cap jarinya

4 Bulan
Fetal development diagram - four months 
Bayi anda sekarang berukur 13sm (5.5in) dan berat badannya 140g (5oz). Rangkanya mula mengeras dari tulang rawan yang lembut menjadi tulang

5 Bulan

Fetal development diagram - five months
Kening dan kelopak matanya telah siap dibentuk. Ukuran bayi anda akan melebihi 27sm (10.5in) jika anda meregangkan kakinya

6 Bulan

Fetal development diagram - six months

Berat badan bayi anda sekitar 660g (1.5 paun). Kulitnya yang berkedut mula menjadi lembut dan licin bila ditempatkan lemak

7 Bulan
Fetal development diagram - seven months
 Pada masa kini, ukuran panjang bayi anda melebihi 40sm (15in). Dia boleh membuka dan menutup matanya dan mungkin melihat sekitarannya
8 Bulan
Fetal development diagram - eight months 
Berat badan bayi anda sekarang sekitar 2.2kg (4.7 paun). Lapisan lemaknya bagai "mengisikannya", menjadikan bayi anda kelihatan comel montel, dan paru-parunya sudah siap berkembang

9 Bulan

Fetal development diagram - nine months
 Sudah hampir masa bersalin! Secara purata, bayi lelaki yang baru lahir berukur 52sm (20.5in) dengan berat badan 3.4kg (7.5 paun), dan bayi perempuan yang baru lahir berukur 50sm (19.7in) dengan berat badan 3.2kg (7 paun), tetapi bayi-bayi memang banyak perbezaannya pada masa ini

No comments:

Post a Comment